KEMARAAN SYIAH DI BUMI MALAYSIA

OLEH: MUHAMMAD ASRIE BIN SOBRI

 

Dalam kesibukan negara Iran menyambut ulang tahun ke-30 Revolusi Syiah Iran, kita menjadi agak terkejut melihat sasaran pengembangan ajaran Syiah kali ini menghala ke arah Asia Tenggara dan lebih tepat ke Malaysia.

Memang pergerakan syiah telah lama dihidu di Malaysia ini kerana dari segi sejarah Tanah Melayu juga dipercayai ajaran Syiah pernah menjadi anutan rasmi beberapa kerajaan Melayu lama. Maka tindakan Iran kali ini yang dilihat sedang menghalakan meriam Syiah-nya ke Malaysia seolah-olah ingain menakluk semula Tanah Melayu ini.

Suatu ketika dahulu kita dikecohkan dengan tindakan seorang Syiah, Faisal Tehrani yang memuatkan novel bersiri Syiah karyanya dalam Harian Metro kemudian diikuti kemunculan penganalisis Syiah di kaca televisyen dan diikuti pula terbongkrnya rahsia bahawa ajaran kufur ini selama ini bergerak di bawah cahaya bulan Purnama yang menjadi lambang sebuah parti politik Malaysia.

Mungkin ramai pihak jahil atau sengaja menjahilkan diri bahawa ajaran Syiah adalah suatu bentuk ajaran sesat yang wajar dihindari berdasarkan fatwa Majlis Fatwa Kebangsaan  sebagai berikut:

a) Bersetuju supaya keputusan Muzakarah
Jawatankuasa Fatwa yang telah diadakan pada 24 dan 25 September 1984 [Kertas Bil. 2/8/84, Perkara 4.2. (2)] mengenai aliran Syiah yang menetapkan seperti berikut :
“Setelah berbincang dan menimbang kertas kerja ini Jawatankuasa telah mengambil keputusan bahawa hanya Mazhab Syiah dari golongan Al-Zaidiyah dan Jaafariah sahaja yang diterima untuk diamalkan di Malaysia.” Dimansuhkan.
b) Menetapkan bahawa umat Islam di Malaysia hendaklah hanya mengikut ajaran Islam yang berasaskan pegangan Ahli Sunnah Wal-Jamaah dari segi Aqidah, Syariah dan Akhlak.
c) Menyokong dan menerima cadangan pindaan Perlembagaan Persekutuan dan Perlembagaan Negeri-Negeri bagi memperuntukkan dengan nyata bahawa agama bagi Persekutuan dan Negeri-Negeri hendaklah agama Islam yang berasaskan pegangan Ahli Sunnah Wal-Jamaah dari segi Aqidah, Syariah dan Akhlak.
d) Memperakukan pindaan kepada semua Undang-Undang Negeri yang Hukum Syarak bagi menyelaraskan takrif “Hukum Syarak” atau “Undang-Undang Islam” seperti berikut :
“Hukum Syarak atau “Undang-Undang Islam” ertinya Undang-Undang Islam yang berasaskan pegangan Ahli Sunnah Wal-Jamaah dari segi Aqidah, Syariah dan Akhlak.”
e) Memperakukan bahawa ajaran Islam yang lain daripada pegangan Ahli Sunnah Wal-Jamaah adalah bercanggah dengan Hukum Syarak dan Undang-Undang Islam; dan dengan demikian penyebaran apa-apa ajaran yang lain daripada pegangan Ahli Sunnah Wal-Jamaah adalah dilarang.
f) Menetapkan bahawa semua umat Islam di Negara ini adalah tertakluk kepada Undang-Undang Islam Hukum Syarak yang berasaskan pegangan kepada ajaran Ahli Sunnah Wal-Jamaah sahaja.
g) Menetapkan bahawa penerbitan, penyiaran dan penyebaran apa-apa buku, risalah, filem. Video dan lain-lain berhubung dengan ajaran Islam yang bertentangan dengan pegangan Ahli Sunnah Wal-Jamaah adalah diharamkan.

Ini adalah keputusan Muzakarah Fatwa Kebangsaan bertarikh 5 Mei 1996 yang sekaligus menunjukkan tindakan sesetengah pihak penyiaran yang giat menayangkan filem-filem daripada Iran baru-baru ini adalah bertentangan dengan undang-undang Syar’i negara ini kerana fatwa di atas adalah fatwa yang diwartakan.

Demikian juga cadangan menubuhkan cawangan Universiti Islam Azad iaitu universiti berfahaman Syiah Iran di Malaysia adalah tindakan yang bercanggah dengan undang-undang Syariah negara ini. Tindakan pihak tertentu yang terlalu memberi ruang kepada kerajaan Iran melakukan aktiviti mereka di negara ini amat dikesali. Kejahilan pihak-pihak berkenaan amat memalukan dan mengundang padah serta bencana kepada akidah umat.

Kerajaan Malaysia perlu lebih berhat-hati dengan muslihat kerajaan Iran yang memang ditubuhkan untuk menyebarkan agama mereka yang sangat kufur kepada Allah dan Rasul-Nya. Ajaran Syiah yang mencela dan mencerca para Sahabat radiallahu’anhum dan menghina Ummul Mukminin Aisyah r.a dan Hafsah r.a bahkan mencerca dan menghina Allah s.w.t.

Pihak bertanggungjawab dalam urusan Islam di negara ini perlu lebih peka dalam isu-isu sebegini supaya mereka tidak lagi dianggap sebagai lembam dan dicucuk hidung. Mereka sepatutnya senantiasa mengawal apa jua bentuk penyebaran ajaran sesat dalam kalangan Umat Islam Malaysia ini bukan sekadar ajaran yang dilihat mengancam kedudukan kerajaan sahaja yang perlu dibanteras bahkan semua ajaran sesat perlu dibanteras.

Kewujudan ajaran Syiah juga akan menggugat kedudukan kerajaan kerana Syiah hanya percaya kepada kepimpinan Faqih yang menjadi wakil Imam Mahdi mereka sahaja iaitulah Ayatullah Iran. Maka dengan menjadikan ajaran Syiah sebagai anutan penduduk Malaysia, secara otomatis Malaysia menjadi jajahan takluk Iran.

Semoga Allah s.w.t melindungi kita semua daripada bencana yang dahsyat ini dan semoga Allah s.w.t memberikan Taufiq dan Hidayah kepada pemerintah negara ini untuk bertindak pantas mengekang kemaraan Syiah ke dalam negara ini. Amin.

 

 

Lihat Fatwa di: http://www.e-fatwa.gov.my/jakim/keputusan_view.asp?keyID=150

Lihat Cadangan Penubuhan Universiti Azad di: http://bernama.com.my/bernama/v5/bm/newsindex.php?id=390148

About these ads

11 Komen (+add yours?)

  1. isemaail
    Feb 27, 2009 @ 08:17:49

    salam
    Memang benar ajaran shiah itu merbahaya kepada akidah kita.
    yang kita nak selamatkan adalah akidah kita dan anak cucu kita di Malaysia ini.
    Kita telah faham,asal usul shiah, dari penyeleweng yang menggunakan nama ahlilbait.
    Mereka bersekongkol dengan yahudi untuk membantai kumpulan ahli sunnah
    mereka tak peduli, matlamat halalkan cara, salahguna konsep taqiah yang disebut dalam quran
    Kalau mereka dapat memerentah, jagalah ulamak sunnah tentu akan tertekan dan dinyahkan jika boleh
    Kumpulan extrem yg sesat ini mengada adakan amalan baru yg tiada, seperti pemujaan wali dan kubur, tawaf kubur pemimpin mereka, mengada2kan hadis palsu,
    menolak dan mengkafirkan khalifah selain ali.menghalalkan mut’ah kahwin kontrek masa, solat tiga waktu kerana konon hidup ini sentiasa dalam musafir,
    Imam khomaini lebih utama dari nabi, boleh beri syafaat, katanya menggantikan hukum yg ada . Walaupun mereka syahadah, tetapi telah mencemarinya dengan berbagai bidah dan penyelewengan.
    ambil satu contoh; Nabimelarang meratap atas kematian sesaorang, tapi apa yg kaum shiah buat di Iran. Bukan takat merapat kematian Ali, Hasan dan Husin, mereka menjadikan upacara rasmi kerajaan di hari asyura, supaya memukul badan dengan cangkuk besi, berdarah2, menyiksa diri kononnya menyesali nasib yg menimpa Ali. Ini kah caranya? kenapa imam dan ulamak mereka membutakan mata, bahkan sama2 merayakan kejadian itu. Sudahlah, mereka yg terpengaroh dengan gah kerajaan Iran, sedarlah diri. Kamu nanti bila dipersoalkan tentang iman dan kepercayaan yg sesat dihadapan Allah, dapatkah kerajaan Iran membela kamu? Elok lah taubat sebelum mati. Kembali kepada sunnsh, kembali kepada akidah ahli sunnah wal jamaah. Salam.

    Balas

    • mashoori
      Feb 27, 2009 @ 09:12:16

      Jazakumullah Khairal Jaza’ ya Akhi..semoga Allah s.w.t memberi kekuatan dan pertolongan kepada Ahli Sunnah untuk melawan kaum Rafidah yang musyrik itu.Amin.

      Balas

  2. Khalifa Masyhur
    Mei 04, 2009 @ 15:49:45

    Kalau dah macam tu punya sesat seperti anda gambarkan, kenapa ada lagi yang masih berminat dengan ajaran Ahlul Bait ini? Atau pandangan anda saja yang kabur?

    Balas

    • mashoori
      Mei 05, 2009 @ 06:42:25

      wah, begitu dangkal penilaian antara terhadap kebenaran dan kebatilan. kalau begitu sesat ajaran Yahudi, ajaran Krsitian, ajaran Hindu, kenapa masih ramai yang mengikutnya? Bahkan kenapa masih ada orang Islam yang murtad menjadi Krsitian, Hindu, dan sebagainya? Adakah anda cuba mengatakan Islam ini tidak benar?! Subhanallah..Maha Benar Allah!. Firman Allah Taala dalam surah al-An’am ayat 116 (maksudnya): “dan jika kamu mentaati kebanyakan manusia maka mereka akan menyesatkan kamu daripada jalan Allah kerana kebanyakan mereka itu hanyalah mengikut sangkaan sahaja dan tidak lain mereka hanya berdusta sahaja”.
      Jika ‘banyak’ yang anda jadikan kayu ukur maka saya nasihatkan anda segeralah bertaubat. wassalamu ‘ala manittaba’al huda.

      Balas

  3. razman
    Jun 02, 2009 @ 09:38:58

    Salam~

    Dalam suasana ummat Islam berhadapan dengan Zionis Israel, Amerika, Fahaman Materialisme, Sekularisme, Hedonisme, Liberalisma ada orang dan golongan masih lagi sebok mencari titik perselisihan dan pertembungan dalam mazhab melebihi titik persamaan.

    Apakah antum memandang Syiah sebagai agama lain dari agama kalian? Kalau antum menganggap Syiah itu bukan dari sebahagian ummat Islam, begitu jugalah Agama Kristian. Ajaibnya, agama Kristian dibenarkan berkembang bebas dengan penubuhan sekolah, tadika, hospital, gereja yang sudah beratus dan sudah berabad lamanya di negara ini? Apakah Syiah ini lebih wajib dimusuhi lebih dari Misionari Kristian?. Kalau anda sedikit pun tidak berdetik tentang soal Kristianisasi, kenapa agaknya perlu riuh rendah dengan soal Syiah?

    Antum cuba berselindung di sebalik majlis fatwa kerana apa? Ya! kali ini kerana keputusan majlis fatwa sealiran dengan selera antum semua. Lain kali, bila Majlis Fatwa mengeluarkan keputusan mengharamkan Fahaman Wahhabi, apakah tuan-tuan semua boleh terima?. Anehnya, Majlis Fatwa pernah buat keputusan bahawa Mazhab Ja’fari dan Zaidiyah diterima pakai di negara ini sebelum dimansuhkan pada tahun 1984? Agaknya, apakah yang menyebabkan sebelum 1984 boleh tetapi tidak selepas tahun itu? Apakah tidak ada keganjilan atau keluarbiasaan di sini?

    Beginilah golongan yang berselindung di sebalik nama jubah ahlul sunnah walhal malu dan kekok memakai nama Wahhabiyah atau Salafiyah, Ahlul Sunnah dan Syiah sudah lama hidup bergandingan dan harmoni ribuan tahun di Timur Tengah. Mereka tidak pernah punya masalah besar kecuali bila berhadapan dengan pemerintah yang zalim dan kejam seperti Saddam Hussein, As Saffah, Yusuf Ats Tsaqafy dan seumpamanya. Walaupun begitu, orang Syiah tidak pernah melabelkan perseteruan mereka kepada para penzalim ini atas nama Syiah VS Sunnah. Tetapi mereka melabel mereka ini sebagai rejim zalim, mustakbirin. Adalah lebih mudah menjadikan isu ini sebagai isu mustakbirin vs mustad’afin dari menjadikannya sebagai pertelingkahan mazhab yang tak pernah kunjung padam buat mereka yang punya penyakit hati di dalam.

    Wa ‘Ala Manittabi’ul Huda

    Balas

    • mashoori
      Jun 04, 2009 @ 05:46:22

      Wahai si Syiah..walaupun kau tidak menonjolkan dirimu namun bau busuk kufur kamu xdapat kau selindung lagi…Ya memang Syiah Rafidah kafir sama macam kristian, yahudi, hindu dan lain2..n kami juga memerangi mereka, membantah syubhat2 mereka, mendakwah mereka kepada Islam.
      Namun perlu diingat, Islam membenarkan perkahwinan dengan wanita Ahli Kitab dan memakan sembelihan mereka namun wanita dan sembelihan kaum syirik seperti rafidah, hindu, budha adalah tidak halal sama sekali.maka jika kamu hendak kata kami menganggap syiah rafidah lebih kufur dari yahudi dan kristian biarlah kerana memang itu pandangan Islam.
      Namun, jangan kamu sangka kami tidak tahu kejahatan kamu berkomplot dengan Yahudi dan Amerika jahannam untuk memusnhkan umat Islam. musuh yang berada hampir perlu dibunuh dahulu sebelum kita menyerang musuh yang berada di kejauhan. Kamu wahai rafidah adalah batu penghalang kami daripada kami memerangi musuh-musuh kami, maka kamu perlu kami cantas terlebih dahulu supaya mudah kami membunuh musuh yang jauh.
      Adapun berkenaan Zaidiah dahulu dibenarkan kerana mengikut sejarah terdapat sebilangan kaum melayu yang mengikut ajaran syiah hasil pengaruh pendakyah syiah yang datang berdakyah di nusantara ini, maka ini tidak jadi dalil sedikitpun bahawa mereka itu benar.
      Kekejaman Khomeini melebihi kekejaman al-Saffah dan al-Hajjaj bin Yusuf al-Saqafy (bukan Yusuf Saqafy rujuk betul2 sejarah) maka janganlah kamu hendak berlagak kamu ini kaum yang adil pula.Ya Allah laknatlah Syiah Rafidah sebagaimana kamu melaknat Yahudi dan Nasarani..Amin!!!

      Balas

  4. sajjad
    Ogo 05, 2009 @ 14:11:06

    Salam,

    Saudara Mashoori,

    Ana tertarik dengan komen antum.Berkenaan Khomeini,bolehkah antum menceritakan sedikit beserta fakta sejarah perihal kezaliman yang dibuat oleh Khomeini supaya tiada prasangka dan fitnah di sini.

    Wassalam

    Balas

    • mashoori
      Ogo 08, 2009 @ 07:50:42

      Waalaikumussalam wrt.
      Insya-Allah jika ada kelapangan akan saya masukkan lagi artikel-artikel berkaitan Khomeini dan agamanya Rafidah. Adapun kekufuran Khomeini adalah benda yang pasti dan qat’i yang tiada syak lagi padanya..semoga Allah melingdungi kita semua daripada syirik dan kufur..ameen.

      Balas

  5. prof
    Okt 12, 2010 @ 09:47:42

    Mashoori,
    Mereka bertakiyyah sepanjang masa walau dalam keadaan nyawa mereka tidak terancam sekali pun.

    Sayangnya mereka kepada abu lu’lu ah al-majusi si pembunuh Umar melebihi kebencian terhadap Umar R.A.

    “Dajjal akan diikuti oleh 70,000 Yahudi kota Isfahan (Iran), mereka memakai al-Tayalisah”
    [Riwayat Imam Muslim]

    Tanya mereka perihal al-Qaim ketika kedatangannya nanti? baik atau burukkah al-Qaim itu?

    Balas

  6. prihatin
    Mac 20, 2011 @ 23:17:11

    salam
    shiah adalah kumpulan ghulu, extrem yg konon mencintai keluarga nabi. soalnya kenapa mereka memusuhi orang yg nabi cintai, dari sahabatnya?
    Kenapa mereka kafirkan sahabat2 itu dan menunuh mereka mengkhianati Ali, merampas kuasa khalifahnya?
    Tak lain dari musuh Islam yg memecahbelahkan perpaduan Islam dan menjadi pemberontak kepada daulah Islamiah.

    Balas

  7. Lankas
    Sep 12, 2011 @ 07:22:35

    Aslm tuan, Syiah sememangnya sest dan perlu diperangi…inilah antara peluang pahala jihad bagi mukmin..mereka adalah api dalam sekam, munafik yang merosakkan Islam dari dalam…Nampaknya alim sangat seperti di Mekah tetapi semuanya taqiah..Tindakan perlu diambil terhadap beberapa personaliti dalam NGO dan Part Politik Islam yang sesat lagi menyesatkan, lebih2 lagi dah pegang No 2…Jangan sesekali kita mengaku bahawa Syiah ini sebagai Mazhab ke 5 tetapi anggaplah mereka sebagai Munafik ke 1…Teruskan usaha perangi syiah…

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 42 other followers

%d bloggers like this: